İslâm’da en önemli konulardan biri tefekkürdür, aklı kullanmaktır. Bu konuda bir çok âyet-i kerime vardır. *Bu âyetlerde dünya, ay-güneş, yıldızlar, hayvanat, nebâtat, dağlar ve bulutların yaratılışı ve özellikle bir damla sudan dönemler itibariyle insanın nasıl halk edildiği bildirilmektedir.* Bütün bunlar hatırlatılarak, dolayısıyla insanın aklını kullanarak yüce Allah’ı tanıması, “bir”lemesi ve kendine gönderilen Peygamber’in tebliğ ettiği dine uyması ve neticede kullukta bulunması istenmektedir.
• *İslâm’da aklın görevi ve sınırı bu olduğu halde, Filozoflar, nassı (âyet ve hadisi) bir tarafa bırakarak, Peygamber, Vahiy, Kabir hayatı, Ahiret âlemi gibi konuları, “akıl”la açıklamaya, çözmeye kalkmışlardır.*
•Dini bildiren *“Peygamber”in* yerine *“akl”ı* koymuşlardır.
• *İslâm âlimleri aklı, “dini anlama”da,* (İslâm’da) *Filozoflar ise, “dini değiştirme”de, hatta bazıları inkârda* kullanmışlardır.
Onun için *Farabi, İbn Sina, İbni Firnas, Kindi, İbn Rüşd ve İbn Hazm gibi, Filozoflar, başta Peygamberlik olmak üzere, Vahiy, Melek, Kabir hayatı, Ahiret âlemi, Cennet ve Cehennem gibi konuları, Hazret-i Peygamber’in beyanına aykırı bir şekilde te’vil ederek nasları inkâr etme yönüne* gitmişlerdir.
İslâm’da Felsefe’yi *İmam Gazâlî, el-Münkız ve Tehâfütü’l-Felâsife* kitaplarında uzun uzun açıklamaktadır. Ayrıca *Gazâlî’nin Bâtınîlerle ilgili müstakıl bir kitabı da vardır. el-Münkız* kitabında İmam Gazâlî, şu tespiti yapmaktadır:
*İbn Sîna ve Fârâbî’nin de içinde bulunduğu Felsefeciler, İlâhiyat konusunda 20 hususta hata etmişlerdir.* Bunlardan *3’ünde küfre* düşmüşler, *17’sinde de bid'at* ehlinden olmuşlardır.
Küfre düştükleri üç konu şunlardır:
*1. Ahirette azap, ruhen olacaktır,*
*2. Allah, geneli bilir, ayrıntıyı bilmez,*
*3. Âlem, ezelî ve ebedîdir,* diyorlar.
İmam Gazalî, bunların yanlış olduğunu delilleriyle adı geçen eserlerinde açıklamıştır.
Sonuçlar olarak *İslamda felsefe yoktur, İslam ilimleri* vardır; *İslam filozofu yoktur, islam alimleri* vardır.
*İslâm bilgilerine felsefe demek, pırlantayı cam parçalarına benzetmek gibidir.*
*İslâm âlimlerine felsefeci demek de, aslana kedi demek gibi olup, bu yüksek âlimlere hakâret etmek olur.*
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder