Hüseyin Hilmi bin Saîd hazretlerinden sohbetler

 *Hüseyin Hilmi bin Saîd hazretleri buyuruyor ki:*


Büyüklerimiz, bâzen hiç konuşmazlardı. Büyüklerin bir kısmı; *(Bizim sükûtumuzdan bir şey anlamıyan, konuşmamızdan hiç bir şey anlıyamaz)* buyurmuşlardır. 


Büyüklerin kalbinden *(feyz)* gelir efendim. Evliyânın kalbinden feyz alınır. Eğer kalbinize feyz geliyorsa, bütün dünyâyı, herkesi ve her şeyi *(resim)* gibi görürsünüz. 


Kitap okuyan kimse, o kitâbı yazan zâtı düşüneceği için ve onların kelâmı olduğu için, hep *(râbıta)* hâlinde olur. Onların rûh’u, anıldığı yerde hâzır olur. 


(Her zaman hazırdır) denmez, böyle söylemek *(küfr)* olur. O, Allaha mahsûsdur. Evliyânın rûh’u, anıldığı zaman gelir. 


Efendim, evliyâlar, büyükler, vefâtlarından sonra daha çok *(feyz)* verirler. Ama alanlar, daha az alırlar. Onlar çok verirler; alanlar az alırlar. Yâni alma güçleri azalır. 


Onun için, kabirlerden hiçbir zaman, hayâtdaki gibi istifâde edilemez. Çünkü, hayâtlarında olduğu gibi, memâtlarında da aynı edebi gösterebilmek zordur. 


Hâlbuki feyz, ancak *(edeb)* sâhibine gelir. Edebsize feyz gelmez. Vefâtlarından sonra kabirlerine gidildiğinde, aynı edebi gösteremezler. 


Akılları dağılır, fikirleri dağılır, başka şeyler düşünürler. Hâlbuki hayâtdayken her şeyi unutup, sırf Ona bakdıkları, karşısında *(edebli)* oldukları için, çok feyz alırlar. 


Bir kabrin başına gitdiğiniz zaman, birleşik kaplar usûlü, eğer gelenin derecesi yüksekse, kabirdekine *(feyz)* verir. Eğer kabirdekinin derecesi yüksekse, gelene feyz verir. 


Mutlaka bir *(akım)* olur, kanun böyledir. Bir büyük zâtın kabrine gitdiğimiz zaman, o zâtı kabir içinde düşünürsek, onu aşağıda ve *(hakîr)* görmüş oluruz.


Bunun için de istifâde edemeyiz. İstifâde edebilmemiz için, o zâtı kabirde değil, *(Arş)* da düşünmemiz lâzım, *(feyz)*, Arş’dan gelecek. Çünkü *(rûh)* Arş’dadır, yâni Cennetdedir. 


Kabirde değildir. Kabirdeki, *(ceset)* dir. Ceset, çamurdan, toprakdan yapıldı, *(toprak)* olmaya mahkûmdur. Peki, biz niye kabre gideriz? 


*(Rûh)*, devâmlı sûretde içinde bulunduğu bedeni, yâni *(cesedi)* tanıdığı için, yâni o cesetle irtibâtı olduğu için, o irtibât vâsıtasıyla, biz o büyüklerin rûhlarından istifâde ediyoruz.

Riyâ

 Riyâ, sırf insanlar için yapılır. Kimse olmazsa yapılmaz.

(Seyyîd Abdülhakîm Arvâsî)

Kibir

 - Kibir, kalbinde kendisini büyük bilmektir.

- Bir kimse kendisini vicdânen âlî [yüksek] bilse, sâfildir [alçaktır]. Kendisini vicdânen sâfil [aşağı] bilse, âlidir [yüksektir].

(Seyyîd Abdülhakîm Arvâsî)

Karz-ı hasen

 Karz-ı hasen, minnet bulaşmadan, ezadan, sum'adan,riyâdan ârı olarak ve emr-i ilâhîye imtisâlen, ya'nî rıza-ı ilâhiyi taleb etmek için verilen borçtur.

(Seyyîd Abdülhakîm Arvâsî)

Kalb ve Nefs

 İnsanda bir kalb vardır, bir de nefs. Kalb mümindir, nefs kâfirdir. Yular da nefsin elindedir. Her ne ki insanı Allahu teâlânın emrinden uzaklaştırsa, o şeytandır. 

(Seyyîd Abdülhakîm Arvâsî)

İnsan oğlunda iki hasîse vardır

 İnsan oğlunda hep bulunan iki hasîse vardır. Biri tabîat ve bahillik, diğeri insanlara merhametsizlik hissetidir [hisset, asaletsiz, aşağı]. Zekât veren bu iki pislikten kurtulur.

(Seyyîd Abdülhakîm Arvâsî)

Peygamber efendimizin üç nûru vardır

 Peygamber aleyhissalâtü vesselâmın üç nûru vardır: birini nübüvvet ve risâlet nûru olup, hep kendisiyle beraber idi. Hadîs-i şerîfleri esnasında bu nûr içinde olurdu. İkincisi, bundan ayrı bir nûr ile nûrlanması olup, o zaman seâdetli dillerinden sâdîr olan kelâm hadîs-i kudsî idi. Üçüncü nûr ile nûrlandığı zaman Cebrâil aleyhisselâm nâzil olur, Kur'ân-ı azîmüşşânı teblîğ ederdi. 

(Seyyîd Abdülhakîm Arvâsî)

Âlem-i emr

 Âlem-i emr dört kısımdır: Âlem-i lâhut, Âlem-i ceberût, Âlem-i lâ halâ velâ melâ, Âlem-i fezâ-i lâ yetenahî.

(Seyyîd Abdülhakîm Arvâsî)

Tâhâ

 Tâhâ, bir ma'nâsı, benim ondördüncü gecedeki ayım. Ayın ondördüncü günü bedir [dolunay] kemâldir. Bedirden bir gece evvel ve bir gece sonrası nâkıstır. Tâhâ ebced hesabıyla 14'tür. Tı harfi 9, he harfi ise 5 dir. Tâhâ bir manâya göre, herkesin hidâyetini isteyen demektir.

(Seyyîd Abdülhakîm Arvâsî)

Belkıs'ın tahtı

 Belkıs'ın babasının ismi Şerhabil idi. Anası cinnî idi. Babasının başka evlâdı olmadığından, vefâtında yerine geçti. Belkısın arşı [tahtı] yeryüzüne gelen bütün hükümdârların tahtlarından büyük idi. Uzunluğu seksen, genişliği seksen, yüksekliği otuz zira [arşın] idi. Altından yapılmıştı. Bazı yerleri de gümüşten idi. Yakut, zümrüt ve çeşitli incilerle müressa [süslü] idi. Ayakları yakuttan olup, yedi kapısı vardı. Kendisinden başka hiçbir kimse çıkamazdı.

(Seyyîd Abdülhakîm Arvâsî)

Tevâtur

 Tevâtur, yeknesak ma'nâlarınadır. Tevâtur, ilim ve yakını mucibdir. Tevâtürü inkâr eden hem ahmak, hem kâfirdir.

(Seyyîd Abdülhakîm Arvâsî)